... تا آینده

بحث و گفتگو پیرامون کنکور کارشناسی ارشد رشته کامپیوتر

... تا آینده

بحث و گفتگو پیرامون کنکور کارشناسی ارشد رشته کامپیوتر

... تا آینده

سلام
این وبلاگ با هدف به اشتراک گذاری تجربه ها و نظرات و پیشنهادت پبرامون بحث کنکور کارشناسی ارشد و مخصوص دانشجویان رشته کامپیوتر طراحی شده.
امیدواریم بتونه براتون مفید باشه :)

آخرین نظرات
  • ۲
  • ۰

جمع بندی

سلام دوستان

خوشحالیم که تا اینجا با ما همراه بودین.

تقریبا میشه گفت که این آخرین پست مربوط به بحث مشاوره برای تکمیل مباحث رویارویی با کنکور هست.

تو این پست سعی داریم نکات مهم جمع بندی رو بگیم.

تقریبا از یک ماه آخر متنهی به کنکور، جمع بندی شروع میشه و تا دو سه روز قبل اون ادامه داره. بنابراین سعی میکنیم توصیه های مفید رو بهتون بگیم:

اول از همه اینکه جمع بندی مربوط به کل چیزاییه که خوندین که باید توی این یک ماه انجام بشه و ترجیحا از خوندن چیزای جدید اجتناب کنین.

شاید بعضیا وسواسی باشن و خیلی دلشون بخواد که همه چیو بخونن و با نخوندن یه قسمت یا بخش کوچیک، دلشون آروم نشه اما توصیه من به این افراد اینه که توی کنکور گاهی پیش میاد که خیلی از همون چیزایی که خوندین رو باید قربانی مسائلی که در ساعت کنکور میگذره بکنین. مثلا ممکنه کمبود وقت باعث بشه مساله ای که خوندین و میدونین که میشه حلش کرد رو ، ازش رد بشین و..

میخواستم با این مثال بگم که همون چیزایی که تا الان (ینی تا حدودا 20 دی) خوندین (هر چقد که باشه) دیگه کافیه و بهتره همونا جمع بندی بشه و بشه طوری که آماده استفاده سر جلسه باشه.

خبر خوب اینه که اگه میانگین درصد هاتون چیزی نزدیک چهل یا پنجاه باشه، رتبه ی مطلوبی میارین پس ناخودآگاه، میشه گفت بیشتر از نصف سوالای کنکور رو میشه بی خیال شد. خب با این استدلال هم باید قبول کنیم که خوندن چیزای جدید گرچه ممکنه خیال آدم رو به ظاهر راحت تر کنه اما رفتار مفیدی نیست و سیاست برنامه ریزی چیز دیگه ای رو میگه ;)

این یه ماه رو چطوری بگذرونم؟

همتون تا یه جایی رسیدین...

پس لازمه طبق روشهایی که گفته میشه روی این مباحثی که خوندین، مسلط بشین و اشکالات خودتونو رفع کنین. توصیه ما که حاصل یه فکر منطقی و حساب شده در مورد روش جمع بندیه، اینه که با یک تیر، دو نشون بزنین.

جمع بندی رو با سوالات کنکور انجام بدین.

هر هفته دو روز یا هر دو هفته، سه روز ( به صورت مساوی) اختصاص بدین به حل سوالات کنکور سالهای گذشته. دقیقا مثل اینکه میخواین کنکور بدین عمل کنین. از سال مثلا 88 یا 87 شروع کنین و طبق زمانبدی دفترچه، ترجیحا راس ساعت 8 صبح، کنکور رو شروع کنین و به زمان توجه کنین و وقتی زمان دفترچه اولی تموم شد برین سراغ دومی و اجازه بدین همه چی شبیه حالت قانونی پیش بره.

وقتی که زمان کنکور تموم شد روی اون سوالاتی که فرصت نشد روشون فکر کنین یا وقت بیشتری میخواست، زمان بزارین و به صورت جداگونه حلشون کنین ( مثلا با یه خودکار با رنگ دیگه یا روی یه چرک نویس دیگه) و درصد های خودتونو در وقت قانونی و با احتساب وقت اضافه و فکر کردن کامل حساب کنین و ببینین چقد تفاوت داشته (حتی ممکنه داشتن وقت زیاد باعث بدتر شدن نتیجه درصد ها هم بشه! )

سعی کنین درصد های خودتون تفسیر کنین و ببینین مشکل کار کجاس. اینکه چقد از اونایی که شک داشتین، اشتباه در اومده و یا اونایی که مطمئن بودین غلط بوده و ...

توی هر آزمون، با توجه به اینا، استراتژی هایی طراحی کنین و سعی کنین با اجراشون، نتیجه ها رو مقایسه کنین.

بعد از این، از بعدظهر همون روز، به رفع اشکال تست هایی که زده بودین و اشتباه در اومده بودن یا تست هایی که مبحث مربوطه شو خونده بودین ولی یه خورده یادتون رفته بود، بپردازین و برای دو یا سه روز بعد، چند مبحث درسی رو از همونا برنامه ریزی کنین که مرورشون کنین. این مرور میتونه شامل خوندن خلاصه های خودتون، متن جزوه یا کتاب، زدن تست های که قبلا کار کردین یا علامتشون زدین و ... باشه.

مثلا مبحث حافظه مجازی از معماری کامپیوتر یا ...

در صورتی که توی خیلی از مباحث مشکل داشتین و فرصت خوندن همش توی این سه روز نبود، اصلا اشکالی نداره. توی آزمون های بعد که احتمالا به اون مشکل ها بر میخورین، میخونین. پس نگران نباشین.

گفتیم با یه تیر، دو نشون و اونم اینه که هم روشیه برای منظم کردن جمع بندی مطالب و هم آشنایی با سوالات کنکور و نحوه ی برخورد با اونا...

همین روال رو تا یک هفته قبل کنکور ادامه بدین و توی اون یک هفته، خلاصه های خودتون رو بخونین اونم به صورت روزنامه وار...

رفع اشکال های جزئی و زدن تست های مهم و علامت زده شده که حدودا از هر بخش چند تایی میشن، کاریه که تو اون یک هفته حتما باید انجام بدین..

 درضمن توصیه میشه حدالامکان 2 الی 3 تا آزمون جامع موسسات رو شرکت کنید،و البته اهدافتون از آزمون دادن رو مد نظر داشته باشین.

نتیجه آزمون از جهت افزایش اعتماد به نفس میتونه اهمیت داشته باشه اما نباید طوری باشه که برنامه اصلی تون رو برای خوندن آزمون تغییر بدید اینجوری ممکنه به خاطر رتبه خوب گرفتن توی آزمون، رتبه خوب توی کنکور رو از دست بدید.

بنابراین توصیه اصلی اینه که حداکثر یه روز قبل آزمون آزمایشی مرور کوچیک نکاتی که احتمالا فراموش کردین رو داشته باشین و سعی کنین بیشتر از مزایای حضور در جلسه آزمون استفاده کنین. مثل قرار گرفتن در شرایط آزمون، زمان بندی سوالات، تجربه برخورد با سوالات غلط! و یا سولاتی که سخت هستن و خیلی چیزایی که با آزمون دادن میشه تجربه کرد.


سوالای خودتون رو چه به صورت خصوصی (ایمیل حتما ذکر بشه) و چه به صورت نظر مطرح کنین.

پست بعدی که چند روز قبل کنکور منتشر میشه، در مورد جلسه کنکور و چگونگی عملکرد در برخورد با سوالات خواهد بود.

آرزوی موفقیت رو براتون داریم... :)

  • ۹۲/۰۹/۳۰

نظرات (۷)

  • یک سوال فنی
  • معدلی که دانشجویای سال آخر باید وارد کنن چیه؟؟معدل تا آخر شهریور یا آخر بهمن؟؟؟؟!!!بعد این وسط که اساتید نمره نزدن تکلیف چی میشه؟
    اطاعیه سازمان سنجش :
    دانشجویان سال آخر که حداکثر تا تاریخ 31/6/93 فارغ‌التحصیل خواهند شد، لازم است میانگین واحدهای گذرانده شده تا تاریخ 30/11/92 را در قسمت ویرایش اطلاعات کارت شرکت در آزمون درج نموده و فرم مخصوص معدل (مندرج در این اطلاعیه) را به تأیید موسسه محل تحصیل خود رسانده و آنرا نزد خود نگهدارند تا در صورت قبولی به موسسه محل قبولی ارائه نمایند.
    پاسخ:
    من فکر میکنم منظور سنجش این باشه: یا معدل واحد های گذرانده تا پایان شهریور 92 یا معدل واحد های گذرانده تا پایان ترم مهر 92 (که همون 30 بهمن میشه)
    در کل اجباری نیست. شما میتونین اگه همه نمراتتون تایید نشده، همون معدل تایید شده ی تا پایان شهریور رو وارد کنین.
    موفق باشید :)

    سلام سایت خوب ومفیدی دارید

     من سال دیگه کنکور دارم و ازتون میخام برای سال بعد هم برنامه تون رو ادامه بدید.....ممنون

    پاسخ:
    سلام
    نظر لطفتونه :)
    در مورد سال بعد، مطالب آماده هست و فقط نیاز به آپدیت شدن دارن.
    ولی اینکه فعالیت وبلاگ (مث الان) هم باقی بمونه رو خبر میدیم تا چند وقت دیگه...
    سلام خسته نباشید
    من تا هفته ی پیش تقریباً خوب خوندم با توجه به اینکه از 10 آذر شروع کردم !!!! ولی معماری-منطقی-سیستم-ساختمان داده-هوش-کمی الگوریتم و در نهایت نیمی از نظریه رو خوندم! متاسفانه 1هفته در درس خودنم بنا به دلایلی ناخواسته وقفه افتاد و من الان خیلی ناراحتم و دیگه حس و حال درس رو ندارم و فکر میکنم تلاشم بی فایدست چون بچه های دیگه همه خیلیییی زودتر از من شروع کردن و همه خوب کار کردن واسه همین نمیتونم مثله این1 ماه که بکوب خونم,1 ماه پایانی رو بخونم!یعنی این 2 روز فقط نیم ساعت درس خوندم!!!!
    اگه میشه مث اولش که انگیزه درس خونن رو وبلاگ شما بمن داد, الانم بهم راهنمایی و انگیزه بدید بلکه مثله قبل بشم و بخونم
    پاسخ:
    سلام
    شما هم خسته نباشید. (بابت تاخیر عذرخواهی میکنیم. پاسخ به پیام های خصوصی قبل از شما کمی زمان برد)

    اول باید بگم خوشبختانه با توجه به اینکه شاید (و فقط شاید) به نظر دیر شروع کردین، اما به جاهای خوبی رسیدین.
    من فکر میکنم که برای کنکور و نتیجه گرفتن، لازم نیست که همه چی رو خونده باشین و حتی شما با این چند درسی که مطالعه کردین، در صورت تسلط، میتونین درصد های خوبی رو کسب کنین. در واقع شما 4/5 از مشترک و تقریبا 2/3 از تخصصی رو خوندین و به نظر من این خیلی خوبه و خوندن مباحث جدید رو پیشنهاد نمیکنم.
    اما...
    اما..
    نکته خیلی خیلی مهم اینکه که این مباحث رو برسونین به جایی که قابل استفاده برای کنکور باشه.
    به همین خاطر من شدیدا پیشنهاد میکنم که واسه اینکه زحمت این چند مدتی که خوندین بی فایده نباشه، این آخرشو خوب تموم کنین.
    به این صورت که توی این یه ماه، همونطوری که گفتیم، هر هفته از خودتون آزمون بگیرین و حتی از آزمون های آزمایشی هم استفاده کنین.
    توی هر آزمون کم کم و کم کم سعی کنین جاهایی که کمتر تسلط دارین رو بهترش کنین به دنبال این نباشین که یهو همه چی خوب بشه و دیگه آزمون بعدی نتیجه بگیرین.
    به نظر من این یه ماه رو فقط درس بخونین و به هیچ چیز دیگه ای فکر نکنین :)
    موفق باشید.
  • سعید عباسی
  • دوستان نکته که به نظرم رسید بگم اینه که از قبل در مورد درصد های آزمون های بعدی که قراره بدین به صورت صریح برنامه ریزی نکنین و نگین که الانی که من مثلا ریاضی رو 25 درصد زدم تو آزمون بعدی باید حداقل 30 درصد بزنم. چون ممکنه سوالات سخت باشه و نشه به اون درصد دلخواه رسید...
    چیزی که میشه در موردش برنامه ریزی کرد، کاهش ضریب اشتباهاته :)
    موفق باشید
    سلام ، خسته نباشین وبلاگ خوبی دارین...

    من درسای مدار، معماری ، سیتم عامل، نظریه ، ساختمان ، الگوریتم ،گسته و هوش خوب خوندم  ، زبان رو هم هر روز لغات و متن می خونم  الان هم 32  روز مونده به کنکور و بیشتر دقتم رو 7 درس ضزیب 4 هست  و هدفم اینکه حداقل 16 سوال از این هفت درس بزنم ( تقریبا 40 درصد) البته هر درس بعضی جاهاش اشکالم دارم ... ولی خوب اضطراب هم دارم که نتونم  ، ممنون می شم یکم راهنمایی کنین...

    پاسخ:
    سلام
    خیلی ممنونیم... :)

    خوبه که این درسا رو تموم کردین.
    اولین نکته که به نظر میرسه اینه که از قبل مشخص نکنین که چه تعداد سوال رو میخوام بزنم. چون کنکور هیچ حساب و کتابی نداره و ممکنه مثلا خیلی سخت باشه که مجبور بشین خیلی کمتر پاسخ بدین. یا شایدم خیلی آسون باشه و بتونین بیشتر از حد انتظارتون به سوالات پاسخ بدین.
    پس اگه از قبل بگین که باید 16 سوال رو پاسخ بدم، اینجوری ممکنه هرجور که شده بخواین واسه راضی کردن خودتون، به اون 16 سوال پاسخ بدین و ضریب اشتباهات میره بالا. هر چند من امیدوارم که اونقدی سخت نباشه که به این کار موفق نشین.
    پیشنهاد من با توجه به خونده هاتون اینه که چون دفترچه دوم که شامل دروس تخصصی میشه زمانش جداس و اینکه ضریبش هم چهار شده، برنامه الانتون رو علاوه بر مرور و جمع بندی اونچه که تا الان خوندین، با تمرکز بیشتری روی دروس تخصصی بزارین. در صورتی که اگه کل وقت رو روی تقویت دروس مشترک و ریاضی و زبان صرف کنین، سر جلسه فرصت پاسخگویی به آنچه که مطالعه کردین و بلدین، ممکنه نباشه...
    به هر حال اینم یک تکنیک هست که از زمان جلسه خوب استفاده کنین و مث خیلیا موقع دفترچه تخصصی بیکار نباشین.

    اینکه میگین سر آزمون ممکنه خراب کنم...
    باید بگم که هدف همین آزمون هایی که از خودتون میگیرین و اونایی که شرکت میکنین، همینه که ضعف های خودتونو بشناسین و علت عدم موفقیت رو متوجه بشین و حلش کنین.
    مسلمه که وقتی هیچ اشتباهی توی یه آزمون نداشته باشین، اون آزمون بی فایده میشه. پس از اشتباه های خودتون اصلا نگران نباشین و خوشحال باشین که زودتر از جلسه کنکور دارین متوجه شون میشین :)
    اضطراب طبیعیه
    ولی سعی کنین این اضطراب باعث بشه که بیشتر به هیجان بیاین تا این چند مدت باقیمونده رو فعال تر باشین و تا جایی که ممکنه ضعف ها پوشونده بشه.

    خیلی ممنون از هر دو تا تون.
    پاسخ:
    خواهش میکنیم :)
    سلام خسته نباشید
    ممنون واقعا مطالب مفیدی بود
    پاسخ:
    سلام
    شما هم خسته نباشید
    خواهش میکنم :)

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی