... تا آینده

بحث و گفتگو پیرامون کنکور کارشناسی ارشد رشته کامپیوتر

... تا آینده

بحث و گفتگو پیرامون کنکور کارشناسی ارشد رشته کامپیوتر

... تا آینده

سلام
این وبلاگ با هدف به اشتراک گذاری تجربه ها و نظرات و پیشنهادت پبرامون بحث کنکور کارشناسی ارشد و مخصوص دانشجویان رشته کامپیوتر طراحی شده.
امیدواریم بتونه براتون مفید باشه :)

آخرین نظرات
  • ۲
  • ۰

معماری کامپیوتر


با سلام

یکی از مهمترین درس هایی که در کنکور ارشد کامپیوتر ازش سوال میاد درس معماری کامپیوتر هست. سوالات این درس در قسمت سوالات تخصصی مشترک و با تعداد بین 5 تا 6 سوال میاد.

این درس رو از این جهت ترجیح دادیم زود انتخاب کنیم که شاید نیاز به کار بیشتری نسبت به درس های دیگه داشته باشه و اونم به خاطر اینه که معمولا استاد این درس، مهم ترین قسمت های مربوطه رو نمیگه و اتفاقا از همون قسمت ها هم سوال میاد و نکته جالب تر اینکه از قسمت هایی که بیشتر گفته میشه کمتر سوال میاد!

 

مرجع اصلی این درس، کتاب موریس مانو هست و بهترین کتاب تستی که حتی در خیلی مباحث جایگزین کتاب مرجع هم میشه، کتاب معماری پوران پژوهشه.

ترمی که ما این درس رو گذروندیم، فصل های 1 و 2 و 3 کتاب مانو که در منطقی بحث شده بود به صورت خیلی خلاصه در در حد یک جلسه گفته شد و پس از اون، فصل 4 و 5 و 8 تدریس شد. و در آخرین جلسه یادمه که فصل 9 کتاب یعنی پایپ لاین (خط لوله) به صورت خیلی مختصر گفته شد.

اما نکته مهم اینه که این درس رو باید خیلی مفهومی یاد گرفت چون سوالاش هم (البته غیر از سوالات امسال) خیلی مفهمومی و مهم هستند.

در زیر جدول توزیع سوال این درس رو با توجه به مباحثش مشاهده کنین. البته تقسیم بندی  های این جدول با فصول کتاب مانو متفاوت است و به نوعی تقسیم بندی موضوعی محسوب میشه.

 
معماری کامپیوتر تعداد سوالات سال  
مبحث 85 86 87 88 89 90 91 92 مجموع

روند توسعه معماری کامپیوتر

1 0 0 0 1 0 0 0 2

سازمان و طراحی کامپیوتر پایه

0 1 0 0 3 1 1 0 6

روش های مختلف نمایش اعداد

1 1 1 1 0 1 0 0 5

مدار های ریاضی و محاسباتی

1 1 0 1 0 1 1 2 7

پایپ لاین (خط لوله)

1 0 1 1 1 0 0 0 4

طراحی واحد کنترل

1 1 0 1 0 0 2 1 6

حافظه

0 2 1 2 1 2 2 2 12

دستگاه های ورودی خروجی

0 0 0 0 0 1 0 1 2

با توجه به جدول، توزیع نسبتاً نرمالی رو از مباحث در سوالات مشاهده میکنین.

نکته خیلی قابل توجه وجود فصل حافظه به عنوان یکی از بخش های پر سوال در این درسه. با توجه به اینکه این فصل معمولا تدریس نمیشه، لازم دونستیم  یادآوری کنیم که خواندن این فصل به شدت توصیه میشه. چون فصلی هست که با خواندن حتی درسنامه کتاب پوران و حل تست های کنکور میشه به راحتی روش مسلط شد. بنابراین سوالات این درس رو سعی کنید به هیچ عنوان از دست ندین.

اگر بخوایم یه تفسیر مختصر از جدول داشته باشیم میگیم چون نسبتا هر مبحثی ممکنه ازش سوال بیاد پس بهتره در صورت وجود وقت کافی چیزی رو حذف نکنین.

و اگر بخوایم یک تفسیر مختصر از سوالات کنکور امسال داشته باشیم میگیم که سوالاتش در سطح متوسط قرار داشت. و حتی سوال دومی که از بخش مدارات ریاضی و محاسباتی اومده بود رو فقط با صِرف دونستن کارایی یک جمع کننده و یک مالتی پلکسر به راحتی میشد جواب داد!!

خوندن درس منطقی به عنوان پیش نیاز این درس واقعا لازمه. البته میشه فصل حافظه و پایپ لاین و بعضی فصل های دیگه رو به صورت موازی با منطقی پیش برد اما برای بقیه فصل ها (بخصوص فصل های اول) بهتره که اول مدار منطقی رو بخونین و بعد بیاین سراغ معماری.

جالبه که سوالات امسال مدار منطقی هم در سطح آسون قرار داشت. و مطمئنا آسون ترین سوالات کنکور رو همین درس تشکیل میدادن به طوری که از شش سوال منطقی میشد با دونستن مفاهیم خیلی کوچیکی از فلیپ فلاپ ها و دیگر قطعه ها به راحتی حداقل به چهار یا پنج سوال آن پاسخ داد.

اهمیت تسلط: در کل سوالات این درس بسیار مفهومی هست و نیاز به تسلط زیادی برای پاسخگویی وجود داره.

توصیه میشه که فصل یک رو بخونین. چون چند فصل اول منطقی پیشنیاز شه بهتره که سریعتر چند فصل اول منطقی رو تموم کنین و فصل یک معماری رو در کنار بقیه منطقی پیش ببرین.

لطفا سوالات خودتون رو در زمینه این درس از قسمت نظرات مطرح نمایید.

  • ۹۲/۰۶/۱۴

نظرات (۲)

  • دکتر شهدیکس
  • ممنونم ازتون

    خدا قوت
    پاسخ:
    خواهش میکنم :)
    ممنون.
    مثل همیشه عالی بود
    تنکس
    پاسخ:
    خیلی ممنون :)

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی