... تا آینده

بحث و گفتگو پیرامون کنکور کارشناسی ارشد رشته کامپیوتر

... تا آینده

بحث و گفتگو پیرامون کنکور کارشناسی ارشد رشته کامپیوتر

... تا آینده

سلام
این وبلاگ با هدف به اشتراک گذاری تجربه ها و نظرات و پیشنهادت پبرامون بحث کنکور کارشناسی ارشد و مخصوص دانشجویان رشته کامپیوتر طراحی شده.
امیدواریم بتونه براتون مفید باشه :)

آخرین نظرات
  • ۲
  • ۰

 

 

 


 

طراحی الگوریتم

 


 

 مباحث این درسو میشه به 3 قیمت تقسیم کرد :

بخش اول : کارایی و تحلیل مرتبه الگوریتم ها

 این بخش مربوط به معرفی ابزار برای مقایسه کارایی الگوریتم های مختلفه و در واقع پایه اصلی تمام فصلهای بعدی،

 هر چند اخیرا به صورت مستقیم سوالی از این بخش تو کنکور نمیاد، اما تقریبا میشه گفت بیشتر سوالاتی که میاد به نوعی به این بخش وابسته ان و علاوه بر اون از بخشای مهم درس ساختمان داده ام هست، که همه این عوامل اهمیت بسیار بالای این مبحثو میرسونه.

 بخش دوم : معرفی استراتژی های کلی

این بخش به معرفی استراتژی های زیر میپردازد :

روش های تقسیم و غلبه ، روش های حریصانه ، برنامه نویسی پویا ، شاخه و حد و روش های عقبگرد (BackTracking)و...

 

* این بخش بر خلاف حجم بسیار زیادی که داره که داره معمولا سوالات کمتری رو به خودش اختصاص میده!

 بخش سوم : گراف و درخت

این بخش از مهمترین بخشای درسه، همچنین توی درسای ساختمان داده ها و ریاضیات گسسته ام (به شکل مقدماتی تر) وجود داره.

 

** توصیه ما اینه که حداقل دو بخش " کارایی و تحلیل مرتبه الگوریتم ها و " گراف و درخت به شکل کامل و در حد تسلط خونده بشه.

 

برای مشاهده پراکندگی سوالات این درس در سالهای اخیر و پیشنهادات ما، به ادامه مطلب مراجعه کنید. 

 

طراحی الگوریتم - گرایش نرم افزار تعداد سوالات سال ..13 -
مبحث 85 86 87 88 89 90 91 92 مجموع

 نمادهای مجانبی،

آنالیز الگوریتم،روشهای مرتب سازی

 1  3  14

روابط بازگشتی

 و روشهای تقسیم و غلبه

 3 1 2 1 1    12

روشهای حریصانه

          1     1

برنامه نویسی پویا 

1       1       2

روشهای پسگرد 

                0

روشهای انشعاب و تحدید

                0

درخت ها و گراف ها

2 3 4 3 2 1 2 19

NP تئوری

                0

 

 

طراحی الگوریتم - گرایش هوش مصنوعی تعداد سوالات سال  
مبحث 85 86 87 88 89 90 91 92 مجموع

 نمادهای مجانبی،

آنالیز الگوریتم،روشهای مرتب سازی

4  17

روابط بازگشتی و

 روشهای تقسیم و غلبه

2   3 2     11

روشهای حریصانه

  1       1     2

برنامه نویسی پویا 

    1       1   2

روشهای پسگرد 

                0

روشهای انشعاب و تحدید

                0

درخت ها و گراف ها

2 4 2 4 2 2 2 20

NP تئوری

          1     1

 


 

شاید یکی از عجیب ترین درس های کنکور ارشد و کلاً کارشناسی، همین طراحی الگوریتم باشه چون مباحثش گستره س و دقیقا معلوم نیست چه سوالی ازش میخواد بیاد و همیشه و همیشه واسش سوالای جدید وجود داره. بنابراین ممکنه شما این درس رو کامل و خیلی دقیق بخونین و اونجوری که میخواین نتونین جواب بگیرین. و برعکسش هم محتمل هست. (حتی احتمال این بیشتره!)

در کل، موفقیت در این درس نیاز به تمرین زیاد برای کسب تسلط داره. پس پیشنهاد میشه بعد از خوندن دقیق مباحث کتاب، تست زیاد حل کنین. منتها با توجه به جدولی که الان مشاهده می کنین، تقریبا مشخصه که چه قسمت هایی رو باید خیلی خیلی مسلط بشین و چه قسمت هایی رو لازم نیست زیاد روشون برنامه ریزی کنین و همین که طرح کلی موضوع رو داشته باشین کافیه. مبحث محاسبه ی مرتبه زمانی یک الگوریتم، چیزیه که از همه مباحث مهم تره و اونم از این جهت که هم در درس طراحی و هم ساختمان کاربرد داره.

اما اخیراً سوالات اینجوری نیست که مثلاً بگن مرتبه زمانی الگوریتم مرتب سازی سریع چیه؟! بلکه میگن مثلا مرتبه زمانی الگوریتمی که فلان عمل رو انجام بده در بهترین و بدترین حالت چی میشه؟! و یا یه کد میدن و میگن مرتبه زمانیش برای فلان عمل چی میشه؟

البته اینم بگم که ممکنه سوالی مستقیماً هم از این مبحث باشه که اینم نشون دهنده ی اهمیت زیادشه.

خود به خود وقتی با سوالات کلنجار میرین، روش های حل مساله رو یاد میگیرین و تقریباً با متد های مختلف آشنا میشین. حالات استثنا رو راحت تر پیدا میکنین و کلاً به توانایی حل مسالتون اضافه میشه.

اما مبحث روابط بازگشتی هم بیشترش طرحِ یک الگوریتم از سوی طراح و خواستن مرتبه زمانیش از شماست که با تمرین، تسلط رو به راحتی بدست خواهید آورد.

و مبحث مهم دیگه هم در مورد گراف و درخته که حتما و حتما باید با الگوریتم های مختلف کار با درخت و گراف آشنا بشین. منظور از آشنا شدن یعنی روش کارشونو بدونین، مرتبه زمانی شونو بدونین و بدونین که چه موقع بهتره از یه الگوریتم خاص استفاده کرد.
مثل الگوریتم های پرایم، کروسکال، الگوریتم های پیمایش درخت، درخت های خاص(مثل avl و bst و huffman و ... )
حل زیاد تست هم در این مباحث پیشنهاد میشه. چون همه این مباحث برای ساختمان و طراحی مشترکه که گاهاً موقع حل تست طراحی ممکنه وقتی منبع سوال رو میبینین، مثلا ممکنه نوشته باشه ساختمان داده سراسری 89 یا... !

با توجه به فرصتی که خود ما داشتیم، متاسفانه نشد کتاب منبع رو در خیلی مباحث مطالعه کنیم. ولی به شدت پیشنهاد میشه برای طراحی، هر بخشی که در برنامه ریزی خودتون تصمیم به خوندنش گرفتین رو از روی کتاب منبع (که CRLS رو پیشنهاد کردیم) مطالعه کنین و بعد از اون ضمن مطالعه ی درسنامه ی کتاب تست (که در این زمینه پوران رو پیشنهاد کردیم) به حل تست های کنکور بپردازین.
خلاصه برداری و نکته برداری رو به هیچ عنوان فراموش نکنین

*  البته توجه داشته باشین که سوالات این درس در سال های اخیر به این شکل در اومده بنابراین حل تستهای چند سال اخیر اهمیت خیلی بیشتری نسبت به قبلیا داره.

موفق باشید.
  • ۹۲/۰۵/۱۹

نظرات (۵)

این کتابی که گفتین اسم نویسنده اشه انتشاراته...چیه؟؟؟

پاسخ:
CLRS در واقع حروف اول نام نویسنده هاشه.
با توجه اینکه خیلی معروفه، وقتی به کتاب فروشی ها بگین طراحی الگوریتم سی ال آر اس، متوجه منظورتون میشن

سلام

 من تو درس ساختمان خیلی مشکل دارم یعنی فک نمیکردم اینجوری باشه ولی تستاشو یکی در میون درست میزنم برای مبحث پیچیدگی زمانی کدوم کتابو بخونم؟

پاسخ:
سلام
بابت تاخیرمون در پاسخ گویی عذر خواهی میکنیم. به دلیل دفاع پروژه چند روزی تمرکز کافی نداشتیم.

در بحث ساختمان داده به زودی یه پست اختصاصی منتشر میکنیم.
اما در مورد بخش اول یعنی همون پیچیدگی زمانی و پیدا کردن مرتبه زمانی توابع بازگشتی و ... ، باید بگم که یکی از بحث های خاص ساختمان داده و طراحی هست که در این مورد پیشنهاد میشه کتاب نیپولیتان رو برای این قسمت بخونین تا با مفهوم قضیه آشنا بشین.
توی این قسمت، از کتاب مثلا مقسمی یا کتاب های تست دیگه، خیلی از روش های سخت و پیچیده ی محاسبه مرتبه زمانی با استفاده از روش های مختلف مثل سری مولد یا حل معادلات و... آورده شده که به نظر من مفید نیست و از این قسمت ها معمولاً مستقیما تو کنکور تست نمیاد که بخواین این مهارت ها رو بدست بیارین. (البته ممکنه تو آزمون های آزمایشی نمونه هاشو ببینین)

برای همین فکر میکنم که توی این بخش بهتره به منابع و سال تست هم توجه داشته باشین و تست هایی که به صورت افراطی سخت هست، نباید ناامیدتون کنه.
اما اگه با مفهوم مرتبه های زمانی مختلف آشنا بشین، میتونین تست هایی که غیر مستقیم (مثل اونچه که در پست طراحی الگوریتم گفته شد) به این بخش مربوط میشه رو حل کنین.
موفق باشید.
سلام.خسته نباشید.
ممنون.سایت خیلی خوبی دارید.
پاسخ:
سلام
سلامت باشید :)
خواهش میکنم. امیدواریم بتونه کمکتون کنه.

سلام، ممنون از سایت خوبتون
یه سوال داشتم،از درس های ترم 7 و 8 چارت کدومشون راحت ترن؟
چه درسایی ترم هفت برداریم؟
پاسخ:
سلام
خواهش میکنم :)

اول اینکه تا جایی که میتونین کمتر درس بردارین و در صورتی که مث من با مشکل حداقل واحد (12 واحد) مواجه شدین، میتونین درس هایی مث پروژه و کارآموزی رو بردارین و برای ترم بعدی تمدیدشون کنین.

اما اگه میخواین نرم بخونین، حتما باید کامپایلر رو بردارین و در صورتی که گرایش انتخابی تون نرم نیست، بهتره یه درس دیگه رو جایگزینش کنین.
اگه مهندسی نرم2 براتون ارائه شد حتما بردارین چون آسونه.
بعضی درس های مثل گرافیک، محیط های چند رسانه ای، مهندسی اینترنت و خبره بخاطر اینکه پروژه دارن ممکنه وقتتونو اون آخرا بگیرن پس بهتره اگه مجبور نیستین برشون ندارین و بجاشون تا جایی که میتونین دروس عمومی رو برارین و با استاد صحبت کنین تا کلاس نرین ;)
در صورتی هم که تا حالا محاسبات عددی رو پاس نکردین، اگه ارائه شد حتما بردارین و اگه ارائه نشد مثل ما پیگیر مدیر گروه و استاد بشین تا براتون ارائه کنن و بگین که این درس برای ارشدمون خیلی مهمه.

نحوه خلاصه برداری رو میشه شرح بدبن؟؟؟
اصن مهمه چطور و چقدر خلاصه برداشت؟؟
نحوه نگارش چطور؟
ممنون
پاسخ:
اگه بخوام یه مختصر ازش بگم میگم باید اون چه که خودتون فکر میکنین ممکنه به دردتون بخوره، هر چند هم که احتمال فراموشیش کم باشه رو بنویسین.
باید حتی الامکان برای هر فصل یه طرح جامعی داشته باشه که کلیت اون مبحث رو بپوشونه و طوری نباشه که برای یادگیری اون مبحث مجبور بشین دوباره خود کتاب مرجع رو از اول بخونین.
روی نحوه ی نوشتنش باید ساده ترین حالت رو بگیرین و خودتونو به بعضی چیزا مثل ادبیاتی خاص، رنگی نوشتن با خودکار های مختلف، توی برگه های قشنگ نوشتن، عدم خط خوردگی و اینکه چند خط یا چند صفحه بشه ... محدود نکنین.
ممکنه فصلی، 2 خط کلاً خلاصه داشته باشه و ممکنه یه فصل هم ده صفحه!
این فقط به خودتون بستگی داره. البته باید توجه داشته باشین که خیلی روی همه چی حساس نشین که بخواین خلاصه هاتون از متن درس هم بیشتر بشه!
شرحش رو بسته به سوالات و علاقه ی مخاطبین منتشر خواهیم کرد.

خواهش میکنم :)

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی