سلام
بعد از اینکه تصمیم به درس خوندن گرفتین، باید یه شیوه ی خیلی حساب شده ای رو براش در نظر بگیرین.
روش شما باید پاسخگوی این نیاز ها باشه:
خواندن همه اونچه که لازمه (نه همه ی سر فصل ها)
تست زدن
نکته برداری
مرور
آزمون (ارزیابی)
جمع بندی
خوندن:
روالی که ما واسه درس خوندن طراحی کرده بودیم رو براتون در ادامه مطلب توضیح دادیم. احساس میکنم این روال پاسخ خودشو پس داده و با توجه به اینکه همه نیاز های بالا رو میپوشونه، میتونه مناسب باشه.
برای دیدین پیشنهاد های ما برای درس خوندن به ادامه مطلب مراجعه کنین.
درس خوندن یه طرف، چطور خوندن یه طرف دیگه.
اینکه از وقت، با برنامه ریزی چقد خوب میشه استفاده کرد مبحث واقعا مهمیه که توی این چند سال بهش رسیدم.
برنامه ای هم که پیشنهاد میکنیم، چیز عجیب و غریب و اختراعی نیست و فقط نتیجه منطقی چند ساعت فکر کردنه.
لازمه که ابتدای کار یه برنامه ی طولانی مدت برای خودتون طراحی کنین. مثلا بازه های مختلف زمانی رو بنویسین و بنویسین که چقد توی هر بازه فرصت دارین. (مثلا تابستون 40 روز ، مهر، آبان، آذر و... )
حساب کنین که دقیقا چند روز وقت واسه درس خوندن دارین. حدودا 20 روز آخر رو بزارین برای مرور و جمع بندی و ارزیابی و...
همچنین وقتی برنامه ی امتحانی تون هم آماده شد روی وقت های خالی بین امتحانات هم حساب کنین.
من خودم ترم 7 ، 12 واحد برداشتم و واسه امتحانا یه جوری خوندم که فقط یه نمره ی قبولی بیارم. بنابراین سرم از لحاظ کلاس رفتن و امتحانا خیلی شلوغ نبود. اما اگه مجبورین بیشتر واحد بردارین جای نگرانی نیست.
همین اول کار در مورد گرایش با خودتون کنار بیاین و همچنین در صورتی که یه درس خاص رو میخواین برای خودتون حذف کنین (البته حتما از ما مشورت بگیرین) تکلیف خودتونو باهاش مشخص کنین.
بعد از اون حساب کنین که توی بازه های مختلف زمانی باید چند درصد از هر درس رو بخونین؟ مثلا من حساب کرده بودم که توی تابستون 25 درصد از کل درسا رو بخونم. اما این به این معنی نبود که از همه ی درس ها 25 درصدشو بخونم. نه
چند درس رو انتخاب کرده بودم (منطقی، ساختمان، سیستم عامل، طراحی الگوریتم) و تصمیم گرفته بودم که این درس ها تقریبا تموم بشه. (البته اینکه چطور باید بخونیم رو مطرح میکنم)
برنامه ی طولانی مدت مشخص شد. پس معلوم شد توی این ماه، قراره چه کارایی انجام بدم. این ماه چهار هفته داره.
پس در هر هفته، یک چهارم از کل برنامه ما رو باید انجام بدیم. روی یه برگه A4 روزای هفته رو نوشته بودیم و هر هفته (اول هفته) پایین اون برگه با مداد اون قسمت هایی که باید میخونیدم رو وارد میکردیم. و دقیقا بعد از اون، همون قسمت ها رو تقسیم میکردم توی روزهای مختلف. مثلا اگه قرار بود این هفته فصل 5 مدار منطقی رو بخونم، نصف این فصل رو برای یکشنبه میزاشتم و بقیشو برای مثلا پنجشنبه. و...
اگه قراره 40 عدد تست از فصل 2 بزنم، این 40 تا رو دو تا بیست تا میکردم. این عمل باعث میشه درس های یک روز خاص، خسته کننده نباشه و در عوض خیلی متنوع و جذاب باشه. نباید اینطور باشه که یه روز فقط یه درس رو بخونین. این کاملا اشتباهه.
باید چندین درس (مثلا 3 درس) رو برای یک روز برنامه ریزی کنین. اینجوری تنوع وارد کارتون میشه.
همیشه یک ساعت کنارتون باشه و از وقتی شروع کردین، حدودا یک ساعت تا یک ساعت و ربع درس بخونین و بعد از اون یک ربع به خودتون استرحت بدین (حتی اگه احساس خستگی نکنین) و پس از چند ساعت هم یه استراحت کلی داشته باشین (مثلا نیم ساعت یا 45 دقیقه)
مقدار ساعات مطالعه خودتونو حساب کنین و انتهای هر روز جلوی ستون همون روز، بنویسین که چند ساعت درس خوندین.
و سعی کنین رکورد روزانه یا هفتگی خودتونو بشکنین :)
همه این کارا باعث ایجاد انگیزه بیشتر برای درس خوندن میشه. بهر حال باید قبول کنیم که عملِ خوندن، کار سخت و گاها کسل کننده ایه اما این بستگی به خودتون داره که چطور با تدبیر، جذابش کنین.
برنامه ریزی:
خوندن یک درس فقط این نیست که همین الان بخونین و یاد بگیرین و همون لحظه تست هاشو بزنین و فکر کنین که من الان بیشتر تست ها رو درست زدم پس دیگه همه چی حله و باید برم سراغ بعدی...
مطمئنا موقعی که خوندن یه درس رو تموم کردین، در همون لحظه تسلطتون زیاده و شاید به راحتی بتونین سوالاشو پاسخ بدین اما هدف اینه که این تسلط رو تا آخر همراه خودتون نگه دارین. اسم این کار برنامه ریزی جامع هست.
روال منطقی خوندن یک درس اینجوریه:
خوندن متن درس (از روی جزوه یا کتاب مرجع یا درسنامه ی کتاب تست یا مجموع این چند گزینه) و همزمان خلاصه برداری. (این خلاصه برداری خیلی مهمه)
پس از خوندن، حل چند تست یا مثال (سه یا چهار تا) برای فهم بیشتر مطلب.
زدن تست های شماره ی فرد اون فصل (شماره 1 ، 3 ، 5 و...) یک هفته بعد از خوندن متن. و یادداشت نکته ها و ... و نوشتنشون در همون خلاصه ها. (البته قبل از تست زدن بهتره که خلاصه ها یه دور خونده بشن)
زدن تست های شماره زوج؛ یک ماه بعد از اینکه تست های فرد رو زدین.
* دقت کنین که موقع تست زدن، باید نکته ها رو یادداشت کنین.
* تست هایی که از لحاظ مفهومی مفید و به اصطلاح به درد بخور هستن رو علامت بزنین (استفاده در موقع جمع بندی) و سعی کنین یه تعداد منطقی رو علامت بزنین نه خیلی کم و نه زیاد مثلا اگه 50 تا تست بود، بین 5 تا 10 تست برای علامت زدن کافیه.
* موقعی که خواستین تست های زوج رو بزنین، در صورتی که فرصت بود، بهتره تست هایی که از فردها علامت زده بودین رو مجددا مرور کنین.
* در صورتی که تعداد تست هایی که میخواین تمرین کنین زیاد بود، میتونین مثلا همون فرد ها رو هم دو قسمت کنین و توی دو روز متفاوت انجام بدین تا خسته کننده نباشه.
* فعلا تا موقع ارزیابی نرسیده، برای زدن تست ها زمان نگیرین و سعی کنین برای هر مورد خوب فکر کنین و متمرکز بشین (البته به سرعت عمل حین تست زدن توجه داشته باشین)
* حاشیه کتابتون و کنار همون تست، نکته هایی که خودتون به نظرتون میرسه رو یادداشت کنین. (حتی گاهی اونجا به طراح اون تست فحش بنویسین :D . البته یه جوری که روتون بشه موقع قبولی، کتاباتونو بدین به بقیه ;) )
* وقتی میگیم یک هفته بعد از خوندن درس تست های فرد رو بزنین، یعنی توی برنامه ی هفته بعدتون وارد کنین که تست های فرد فصل فلان. (تا یادتون نره.) و همچنین بعد از اینکه تست های فرد رو زدین، تو برنامه ی ماهانه هم برای یک ماه بعد یک یادداشت بزارین که زدن تست های شماره زوج اون فصل رو فراموش نکنین
* توی موقعیت های خیلی خاص؛ زمانی که فرصت زیادی واسه تست زدن نداشتین، از بعضی تست های دانشگاه آزاد و تالیفی عبور کنین اما تست های دولتی رو بزنین.
ما برنامه ای که در موردش صحبت شد رو با دقت و حتی جزییات بیشتر اجرا کردیم و علی رغم اینکه خیلی زیاد وقت نزاشتیم، اما به نظر میرسید که اینجوری خیلی خوب میشد از فرصت کم هم استفاده کرد.
طی پست های بعدی در مورد مباحث ریز تر مثل نمودار پیشرفت درسی، جعبه لایتنر، و... صحبت خواهیم کرد.
در صورت داشتن ابهام یا سوال، در بخش نظرات مطرح کنین.
ما هم بقیه نکته ها و تجربه های مفید خودمون رو در قسمت نظرات خواهیم گفت...