... تا آینده

بحث و گفتگو پیرامون کنکور کارشناسی ارشد رشته کامپیوتر

... تا آینده

بحث و گفتگو پیرامون کنکور کارشناسی ارشد رشته کامپیوتر

... تا آینده

سلام
این وبلاگ با هدف به اشتراک گذاری تجربه ها و نظرات و پیشنهادت پبرامون بحث کنکور کارشناسی ارشد و مخصوص دانشجویان رشته کامپیوتر طراحی شده.
امیدواریم بتونه براتون مفید باشه :)

آخرین نظرات
  • ۲
  • ۰

ریاضی مهندسی


با سلام

درس ریاضی مهندسی، اولین درس از لحاظ ترتیب سوالات در بین دروس ریاضی کنکور کامپیوتر هست.

از طی دو سال اخیر، درس ریاضی در کل حدود 16 سوال رو داشته و از این بین، 4 سوال برای هر درس و به صورت مساوی توزیع میشه.

مباحث اصلی این درس:

-سری فوریه: شامل تبدیل توابع مختلف به سری های فوریه، ویژگی های مختلف این سری، انتگرال ها و تبدیلات فوریه میشود.

- اعداد مختلط: ویژگی های اعداد مختلط، توابع تحلیلی و ویژگی های آنها، سری ها و انتگرال های مختلط و انتگرال گیری به روش مانده است.

- نگاشت های مختلط.

- معادلات با مشتقات جزئی.

 

جدول توزیع موضوعی:

ریاضی مهندسی تعداد سوالات سال  
مبحث 85 86 87 88 89 90 91 92 مجموع

آنالیز فوریه

1 1 1 1 2 2 1 1 10

توابع مختلط

1 0 1 0 0 1 0 0 3

نگاشت ها

0 1 0 1 1 0 0 0 3

سری و انتگرال مختلط

2 2 2 1 1 1 2 2 13

معادله با مشتقات جزئی 

2 2 1 2 1 1 1 1 11

 

توزیع سوالات این درس میشه گفت که نسبتاً نرمال هست و یک روند خیلی منطقی و قابل پیش بینی رو طی کرده.

منتها در فصل آخر یعنی نگاشت ها که عمدتاً اساتید هم ممکنه به تدریس این فصل نرسن، سوال کمتری هم طراحی میشه اما این فصل آسونه پس ارزش خوندن رو داره چون احتمال سوال اومدن ازش هست و در صورتی که وقت کافی داشتین و مباحث دیگه ی این درس رو خونده بودین، بد نیست که این فصل هم مد نظر قرار بگیره.

اما تعداد کمِ سوالات فصل توابع مختلط به هیچ عنوان دلیل بر نخوندنش نیست زیرا این فصل ارتباط مستقیمی با فصل های دیگه داره و پیش نیازشونه. مثلا واسه انتگرال مختلط یا انتگرال باقیمانده و ... باید اعداد مختلط رو بدونین و بیشتر، در سوالات کنکور، کاربرد این مقوله مطرحه تا خودش. هر چند ممکنه از تکنیک های اعداد مختلط هم سوالی مطرح بشه.

این سوال وجود داره آیا این درس سخته یا ارزش خوندن و وقت گذاشتن رو داره؟

در پاسخ به این سوال باید بگیم در صورتی که از پایه ریاضی و علاقه کمی برخوردار هستین میتونین این درس رو حذف کنین چون سوالات اونو با خوندن های سطحی نمیشه پاسخ داد. هر چند ممکنه سوالای نسبتا آسونی هم مطرح بشه (مثل دو سوال از کنکور 91) اما این احتمال بیشتره که سوالات این درس در سطح سخت قرار داشته باشه (مث کنکور 92)

اما در صورتی که از پایه ریاضی و علاقه متوسطی برخوردار هستین و وقت مناسبی هم دارین ، میتونین فصل های آسون تر این درس رو بخونین.

در واقع شاید بشه گفت که فصل سری فوریه و معادلات با مشتق های جزئی، کمی سخت تر اند. و فصل های توابع مختلط و انتگرال های مختلط و باقیمانده و ... آسون تر اند.

بنابراین شما میتونین این مباحث رو انتخاب نمایید.

و در صورتی که مایلید همه مباحث این درس رو هم بخونین و یا این درس رو این ترم دارین، میتونین به آسون تر بودن سوالات و توانایی حلشون امیدوار باشید.

نکته آخرهم اینکه حل سوالات کنکور های اخیر به عنوان بهترین منبع تمرین و تست خیلی میتونه موثر باشه چون تنوع آنچنانی نداره و تیپ سوالات خیلی شبیه هم میتونه باشه. (مثل سوال 32 کنکور 92 که کاملاً تکراری بود!)

موفق و موید باشین :)

 

  • ۹۲/۰۷/۰۱

نظرات (۶)

تشکر :-)
پاسخ:
:-)
سلام بچه های گل
شما پروژه شیوه ندارید ب منه بدبخت بدید گناه دارم !!!!!!!!!
میدونم خیلی بی ربط بود
حداقل ی چندتا موضوع بگید که اطلاعات در موردش فراوون تو نت باشه
پاسخ:
سلام
لطفا این موضوع رو از قسمت تماس با ما مطرح کنین.
تشکر بابت پاسخ و یه سوال دیگه هم داشتم برای هر سوال ریاضی چقدر وقت بزاریم مثلا برای هر سوال سوال ریاضی مهندسی و گسسته و عددی چقدر وقت بزاریم؟
پاسخ:
خواهش میکنم :)

برای پاسخ به سوالات ریاضی چیزی که مشخصه اینه که قرار نیست همه سوالات رو پاسخ بدین و باید خیلی خوب بتونین یه سری سوال رو که به نظرتون سخت یا نامفهوم میرسه رو حذف کنین
با فرض اینکه باتوجه به وقت، تصمیم گرفتین از 16 تا سوال مثلا به 10 تا جواب بدین، میشه در مورد وقت، بهتر برنامه ریزی کرد.
اگه زمانی که قراره برای ریاضی صرف بشه رو حدود 60 دقیقه در نظر بگیریم، برای هر کدوم از ده سوال، 6 دقیقه زمان وجود داره که بسیار زمان امیدوار کننده ایه. هر چند که بعضی سوالا هم خیلی زمانگیر هستن اما بعضی سوالات هم وجود داره که میشه تو وقت کمتری (مثلا دو یا سه دقیقه) پاسخشون رو پیدا کرد.
نمیشه از اول تعیین کرد که روی ریاضی مهندسی یا گسسته چند دقیقه وقت بزارم. چون سوالاتش نامشخصه. ممکنه تیپشون طوری باشه که لازم باشه بیشتر وقت بزارین و یا واسه درسی کمتر.
اما در کل میشه گفت که اگه بخواین زبان هم بزنین، خوبه که حدودا 45 دقیقه برای کل ریاضی وقت بزارین و در غیر اینصورت بهتره که در حدود 55 تا 60 دقیقه از وقت خودتون رو روی ریاضی برنامه ریزی کنین.
دقت کنین که ممکنه سوالات کنکوری سخت باشه و حتی با صرف همین وقت، به سختی بتونین به 5 سوال پاسخ بدین. بنابراین از قبل نگین که من میخوام به چه تعداد سوال پاسخ بدم. اجازه بدین که وقتتون باعث محدودیت روی تعداد سوالات بشه نه سوالات روی وقت.
موفق باشید.
با سلامی دوباره و خسته نباشید دوباره :-)
میشه در مورد اینکه وقتمونو چجوری تقسیم کنیم؟مثلا عرفش چجوری یعنی برای دفرچه اول با 150 دقیقه مثلا برای دروس ریاضی چقدر وقت بزاریم برای مشترکا بعد اینکه برای هر درس چقدر وقت بزاریم توضیح می دهید؟
ممنون
پاسخ:
سلام
شما هم خسته نباشید :)

توی دفترچه اول که 150 دقیقه وقت هست، 30 سوال زبان، 16 سوال ریاضی و 26 سوال تخصصی مشترک هست.
چند تا رویکرد مختلف برای پاسخ گویی به سوالات وجود داره.
در صورتی که درس زبان رو حذف کرده باشین، پیشنهاد ما اینکه که ابتدا، 90 دقیقه یعنی یک ساعت و نیم رو برای مشترک وقت صرف کنین و یک ساعت باقیمانده رو به ریاضی.
اما در صورتی که سوالات درس زبان رو هم مد نظر داشته باشین، باز هم اگه یک داوطلب جدی کنکور باشین، بهتره که ابتدا از مشترک شروع کنین و بعد از اون ریاضی و بعد هم زبان. یعنی دقیقا برعکس ترتیب شروع سوالات دروس.
دلیل این کار هم اهمیت این دروس هست.
بعضی ها هم برای زبان فقط قسمت سوالات لغت (ده تای اول) رو برنامه ریزی میکنن که زمان کمتری ببره و از متن ها به دلیل اینکه خیلی وقت میگیرن، صرف نظر میکنن.
در کل صرف وقت روی زبان بیشتر از 30 دقیقه خیلی منطقی نیست. چون در صورتی که یک سوال از مشترک رو حل کنین شبیه اینه که 5 سوال از زبان رو زده باشین! (از لحاظ اهمیت)

در برنامه ریزی خودتون واسه این زمانهایی که گفتیم، زمانی رو واسه مرور سوالات هم بزارین. یعنی اون سوالایی که به دلیل وقت گیر بودن یا... دور اول حل نکردین رو دوباره مرور کنین. البته دقت کنین که سوالاتی که کلاَ بلد نیستین رو از دور خارج کنین.
برای دفترچه دوم هم چون به اندازه کافی وقت وجود داره، پس صحبت زیادی در این مورد لازم نیست فقط اینکه میتونین از یه قسمتی از وقت خودتون برای پاسخ به سوالات اون گرایش دیگه هم استفاده کنین و در صورتی هم که بازم وقت زیاد آوردین، بهتره که بیشتر از یه حدی سوالات رو نخونین چون اینجوری ممکنه درصد اشتباه ها افزایش پیدا کنه!
  • یک دوست نزدیک
  • آقا این ریاضی مهندسی یه شمشیر دولبس
    من دوستم پارسال کلی خونده بود ولی منفی زد
    خلاصه هر کی خاست بخونه یادش باشه که پایه ی ریاضیش باید واقعا بالا باشه وگرنه...
    پاسخ:
    ریاضی پارسال استثنا بود
    اما اینکه ریاضی مهندسی نسبت به بقیه ریاضی ها سخت تره رو منم قبول دارم.
    آقا دمتون گرم خیلی ممنون مطلب مربوط به ریاضی مهندسی رو گذاشتید
    دمتون واقعا گرم
    پاسخ:
    خواهش میکنم :)
    علاقه و درخواست شما در نظرات، این انگیزه رو میده که بیشتر فعالیت کنیم.
    پست هوش مصنوعی هم در حال آماده شدنه

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی